Softrcok40

Softrock40 on sarja radioamatöörilaitteita, joita käytetään ohjelmistoradioissa (=SDR).

Softrock40

Softrock40 v6.2 on kahdella kiteellä varustettu malli esim. 80/40 m alueille lähetin vastaanotin

Softrock40 v8.3 on SI570 ohjelmoitavalla VFO:lla varustettu malli.
Siinä on 32 esiohjelmoitua HF-aluetta radioamatöörialueille (80-10m).

SDR koostuu hardwaresta ja ohjelmasta. Kokonaisuus on erinomaisen edullinen radioamatöörilaite.

Tarvittavat ohjelmat ovat ilmaisia

*| M0KGK DSP Decoder Software

Hardware

V8.3 on antennisignaalin jälkeen on vaihdettava kaistanpäästösuodin 160, 80,40,20,15,10 metrin alueille.
Ohjelmoitava oskillaattori SI570 kehittää yhdessä digitaalisen sekoittajan jälkeen kaksi signaalia I ja Q, jotka ovat 90 vaihe-erossa toistaan. 1MHz alipäästösuodin poistaa oskillaattorin ja antennisignaalin summasignaalin. Erotus signaali johdetaan PC:n äänikorttiin.

Software

Äänikortin näytteenottokaistaleveydestä riippuu kuinka suuren kaistan PC:n ohjelma pystyy näyttämään kerrallaan. Tavallisissa PC:ssä on 44 kHz kaistaleveys, paremmissa 96kHz ja aivan huippukorteissa 192KHz kaistaleveys. PC:ssä FFT ja käänteisellä FFT-muunnoksilla haetaan tältä alueelta oikea taajuus ( asema). Lisäksi signaalia pitää käsitellä sen mukana onko kysymyksessä SSB, PSK, CW, AM tai joku muu modulointimenetelmä. Demoduloitu signaali näytetään PC:n näytöllä tai johdetaan äänikortin kautta kaiuttimelle.
Näytössä näkyy lisäksi vesiputousnäyttö tai taajuusspektri. Näytöllä voi näkyä lisäksi dekoodattu CW, PSK31.
Radion kaistanleveyttä säädetään hiirellä ( FFT/Inverse FFT-ohjelmilla) ei radion analogiaosia muuttamalla.

Lisätietoja:

Suomalainen SDR-sivu
helpot ohjeet

Rakennusohjeita
Softrock40 tiedostot
Radioshack Eristysmuuntaja ja Softrock40 testi
[http://www.cliftonlaboratories.com/softrock_lite_6_2.htm#Radio_Shack_Audio_Isolation_Transformer_P/N_273-137

Radioamatööri-lehti kesä- ja heinäkuu 2008

Pekka ( OH3GDO)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License